Rešpektujme slobodu svetonázoru aj v prípade Covidu

6. októbra 2020, richard768, Nezaradené

Povedzme, že je niekto Svedok Jehovov. Prosím, neberte to osobne, ide mi len o ilustratívny príklad. Môžete si namiesto toho dosadiť ľubovoľné iné vierovyznanie.

Svedkovia napríklad veria v doslovnú pravdivosť Biblie. Ja mám na to iný pohľad. Ale môžem sa s nimi o tom rozprávať. Môžem aj uznať, že v niečom majú pravdu. A aj keď s mnohými vecami nesúhlasím, rešpektujem ich právo mať svoj vlastný svetonázor a žiť podľa neho. Lenže, ak by mi oni chceli vnucovať svoju vieru a nútili by ma žiť podľa ich pravidiel, tu už by nastal problém. Koniec tolerancie. V tomto momente by som im povedal, že rovnako by som mohol ja vyžadovať od nich, nech prijmú moje myšlienky za svoje a nech sa nimi riadia. Takže to už nie. Potiaľto to asi všetci chápeme, že takto je to správne.

Dovolím si tvrdiť, že úplnú a zaručenú pravdu o Covide asi nikto z nás nepozná. Preto môžem použiť analógiu s vierovyznaním či svetonázorom. Sú mnohí Covid-veriaci (ktorí veria tzv. oficiálnym správam). Ale aj nás Covid-skeptikov(*) je dosť. Možno by bolo zaujímavé zistiť, ktorých je koľko. No nie je to až také dôležité, lebo štát by mal garantovať právo na slobodu svetonázoru bez ohľadu na početnosť. V tomto prípade to však nerobí. Prečo?

Prečo Covid-veriaci vnucujú nám, Covid-skeptikom, ich pohľad na svet? Prečo nás nútia žiť podľa ich pravidiel a vykonávať ich hygienické rituály, ktorým my neveríme a naopak ich považujeme za škodlivé? Sme odvšadiaľ vyháňaní, nedovolia nám slobodne pracovať, spoločensky žiť a pomaly už ani vôbec existovať. A to všetko pod nátlakom štátnych inštitúcií.

Keď si to zoberieme v opačnom garde, tak ja predsa nikomu nebránim, aby nosil rúško, hoci by som mal dosť dôvodov tak urobiť (napríklad skreslená vizáž, ekológia atď.) A nie je pravda ani to, že by sa tí, ktorí chcú, nemohli chrániť sami, bez toho, aby tým zaťažovali celú spoločnosť. Aj človek s vážnou poruchou imunity alebo po chemoterapii predsa dodržiava pozmenené pravidlá života sám a nevyžaduje, aby sa kvôli nemu zastavil celý svet.

Samozrejme, istá solidarita a pomoc z našej strany je možná a je známkou správneho chápania demokratickej spoločnosti. Ak sa niektorí, napríklad v pracovnom kolektíve, cítia byť ohrození a majú na to dôvod, môžu im všetci prispieť na kvalitné respirátory. Môžeme im umožniť prácu či štúdium z domu, aby nezostali mimo. Môžeme im pomáhať s nákupmi. To všetko sa dá a verím, že by to každý z nás bol ochotný spraviť. Ale prečo máme namiesto toho trpieť tak neznesiteľný útlak?

Vyzývam preto všetkých zdravo uvažujúcich ľudí, aby rešpektovali právo na slobodu (sveto-)názoru a právo na slobodný spôsob života aj v prípade Covidu. Nie je to iné než pri iných názoroch či vierovyznaniach, len sme si to možno ešte nestihli uvedomiť. Ukážme svetu, že vieme spolu žiť napriek všetkým rozdielom.

 

* Covid-skeptik: neznamená, že vôbec neverí na existenciu ochorenia Covid, ale že má kritický postoj voči tvrdeniam o jeho nebezpečnosti, voči preukaznosti testov a/alebo voči prijímaným opatreniam.